سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وضعیت جسمانی راباید اولین علت تغییرات رفتاری دانست. خانم ها در مقایسه با آقایان نسبت به این مسئله آسیب پذیرترند که علت را باید مربوط به تغییرات هورمونی دوران عادت ماهیانه، زایمان و پس از یائسگی دانست. اما اینها تنها عوامل زمینه ساز نیستند. به عنوان مثال کمبود دریافت نور خورشید نیز عامل دیگری است که غالبا با شروع فصل سرما بیشتر دیده شده و به آن افسردگی فصلی زمستان اطلاق می شود.

همچنین علل روانشناسی را نیز نادیده گرفت که از این جمله می توان به شرایط زندگی خصوصی و شغلی فرد نیز اشاره کرد. اگر زندگی شما آرام باشد، روابط کاری و شغل خوبی داشته باشید، مشکل و رنجشی تهدیدتان نکند احتمال کمتری وجود دارد که مبتلا به تغییرات ناگهانی خلقی شوید. البته اتفاقات روزمره تاثیرات یکسانی بر افراد ندارند؛ چنانکه گاه افرادی را می بینیم که به رغم مشکلات و سختی ها به خوبی می توانند بر رفتار خود کنترل داشته باشند. در واقع، استرس ها و مدیریت کم و بیش صحیح بر آنها با گذشته و دوران کودکی ما در ارتباط است. کسانی که با تنهایی، رها شدگی و آسیب های روحی بزرگ شده اند، در آینده نیز نمی توانند به خوبی بر فشارهای روحی غلبه کنند و غالبا دچار مشکلات رفتاری خواهند بود.

نشانه های اختلالات رفتاری


قبل از هر چیز باید اشاره کرد که تغییرات رفتاری یک پدیده عادی روانشناسی است که برای همه اتفاق می افتد؛ با این حال ممکن است به شکل خاصی تغییر حالت دهد و بیمار گونه شود. در این شرایط از نظر روانشناسی به آن ادواری خویی( نوعی اختلال خلقی به صورت نیمه شیدایی و افسردگی) و در موارد حادتر دوشخصیتی گفته می شود. این افراد از یک وضعیت سرخوشی و هیجان به افسردگی شدید می رسند. البته ممکن است فرد دچار آسیب پذیری، غم ، ناراحتی و فرو رفتن در خود نیز شود. درنتیجه، مشکلاتی را با خانواده و همچنین در محیط کارش خواهد داشت. واضح است که اطرافیان او نیز از این مسئله رنج می برند. فرد علت غم و اندوهش را نمی داند، غالبا نزدیکان را در شعف خود همراه می کند و لحظه ای بعد به ناراحتی خود فرو می برد. فراموش نکنید کسانی که حقیقتا دچار اختلالات اخلاقی هستند، برای کسب آرامش به سراغ مواد مخدر و مشروبات الکی نیز می روند.

کنترل بر تغییرات خلقی

در موارد شدید و خصوصا برای بیماران دو شخصیتی درمان های دارویی توصیه می شود. در رابطه با شرایط عادی تر که در دامنه آن بسیاری از ما حضور داریم، بهتر است با یک روان درمانگر مشورت شود. به این ترتیب به روانشناس اجازه می دهید تا عللی را که باعث عدم کنترل صحیح شما بر شرایط استرس زا می شود شناسایی کند. به علاوه، امتحان روش درمانی رفتاری- شناختی که فقط به جنبه های زندگی در حال حاضر می پردازد توسط روان درمانگر صورت می گیرد و او در واقع به شرایط گذشته زندگی بیمار کاری ندارد. علاوه بر درمان، مسافرت و بهره مندی از نور خورشید خصوصا در ماه های آبان و فروردین بسیار مفید خواهد بود. همچنین فعالیت ورزشی منظم را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید؛ چرا که ورزش باعث تولید آندورفین در بدن شده که این ماده خلق و خو را تنظیم می کند.

رفتار صحیح با مبتلایان به اختلالات خلقی

هرگز به صورت رو در وربا چنین اشخاصی مخالفت نکنید. مطمئنا عمل به این شیوه آسان نخواهد بود، اما به محض اینکه نخستین نشانه های اختلال رفتار را در همسر یا یکی از نزدیکانتان دیدید، سعی کنید به آرامی با او گفتگو کنید؛ اما قضاوت و حمله را وارد بحث نکنید. بکوشید با آرامش، عشق و محبت او را قانع کنید تا بهترین راه یعنی مشورت با روانشناس را انتخاب کند. ♥






تاریخ : یکشنبه 92/11/13 | 7:58 صبح | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.