سفارش تبلیغ
صبا ویژن

1. احکام الهی بر اساس مصالحی تدوین شده اند که فهم بشر از تشخیص آنها بسیار قاصر است. به عنوان نمونه قرآن فلسفه اصلی وجوب روزه را تقوا معرفی می کند نه اینکه از بیماری ها جسمی انسان کاسته شود. هر چند با گرفتن روزه احتمال سلامت جسمی انسان وجود دارد. (کتب علیکم الصیام ... لعلکم تتقون) معنای این جمله قرآن این است که روزه گرفتن برای کسی که از سلامتی جسمی صد درصد برخوردار است واجب است و این نشان دهنده آن است که علت وجوب روزه از بین رفتن بیماری های انسان نیست. و بالعکس اگر کسی از بالاترین مراتب تقوا نیز برخوردار باشد مانند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) باز هم وجوب روزه برای او وجود دارد. چون باعث رشد بیشتر و رسیدن به مراتب بالاتر تقواست.
2. تا کنون از نظر علمی هیچ تحقیقی در مورد تراشیدن ریش و ضررهای آن ارائه نشده است (نه اینکه وجود نداشته باشد) و علت اصلی آن نیز این است که در کشور های اسلامی نسبت به تراشیدن ریش حساسیت و حرمت وجود دارد ولی در کشورهای غربی که عمده تحقیقات علمی در آنها صورت می گیرد هیچ گونه حساسیتی نسبت به این مسئله وجود ندارد؛ بنابراین از نظر علمی نیز پیگیری نمی کنند. امیدواریم روزگاری در کشورما تحقیقات مناسب در این زمینه صورت گیرد و برخی از دلائل علمی این مطلب روشن شود.
3. اگر روزی با تحقیقات علمی نیز ثابت شود که تراشیدن ریش هیچ ضرر جسمی برای انسان ندارد؛ باز هم تراشیدن ریش حرام است. زیرا همانطور که در نکته اول گفتیم احتمال دارد مصالحی،‌ ورای مصالح مادی در میان باشد که شارع مقدس به آن نظر داشته است. همچنان که در مورد صدقه دادن از نظر علمی هیچ گونه ارتباطی بین انفاق و جلوگیری از بلاها وجود ندارد. یعنی شما با هیچ فرمول علمی قرن اتم نمی توانید ثابت کنید انفاق به یک نفر باعث سلامتی جسمی شود. یا گفتن ذکر شریف لا حول و لا قوه الا بالله باعث دوری انسان از هفتاد بلا گردد،‌که برخی از آنها بیماری هایی مانند لک و پیس، دیوانگی (اسکیزوفرنیا) و غیره هستند. یا خواندن قرآن و نگاه کردن به آیات الهی باعث افزایش قدرت بینایی چشم می شود. اگر شما توانستید فرمولی پزشکی و علمی پیدا کنید که نگاه کردن به قرآن چگونه و از طریق کدام فرمول شیمیایی باعث افزایش قدرت دید می شود؟ در هر حال مسائلی در اینجا وجود دارد که ذکر آن به طول می انجامد.
4. آنچه به تجربه ثابت شده است این است که پوست صورت افرادی که دائما ریش خود را می تراشند خیلی سریعتر از افراد هم سن چروکیده شده و حالت طراوت خود را از دست می دهد. همچنین به علت اینکه پوست صورت در معرض تابش آفتاب و اشعه های مضر آن است، ‌در این گونه افراد سرطان های پوست صورت شایع تر است. چون پوشش طبیعی خود (ریش ها) را از دست داده است.
5. نکته آخر اینکه بر ما انسان ها به تجربه ثابت شده است از عالم و عاقل و تجربه آزموده پیروی کنیم. و آنچه مسلم است این است که علم و عقل و تجربه ما در مقابل علم و عقل و تجربه انبیاء الهی قطره ای است در مقابل دریا. انسان حکیم تسلیم جاهل نمی شود. بنابراین بهتر است در مقابل احکام الهی هر چند مصالح مادی آنها را ندانیم سر تسلیم فرود آوریم و در اصطلاح بنده فرمانبر الهی بدون هر گونه چون و چرا شویم تا خداوند ما را از محرمان درگاه خویش قرار دهد و علوم الهی خود را بر ما افاضه فرماید. که قرآن مجید می فرماید: اتقوا الله و یعلمکم الله . تقوای الهی پیشه کنید تا خداوند آموزگار شما باشد و از علوم خویش شما را بهره مند سازد. علومی که برکاتش قابل مقایسه با هیچ کدام از علوم مادی قرن اتم نیست.






تاریخ : یکشنبه 93/3/25 | 8:33 صبح | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.