سفارش تبلیغ
صبا ویژن






تاریخ : پنج شنبه 94/11/22 | 12:26 عصر | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()

دانلود

 

 قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّـهُ وَیَغْفِرْ‌ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ? وَاللَّـهُ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ ?31? قُلْ أَطِیعُوا اللَّـهَ وَالرَّ‌سُولَ ? فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّـهَ لَا یُحِبُّ الْکَافِرِ‌ینَ ?32?...

بگو: «اگر خدا را دوست دارید، از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید، و خداوند آمرزنده مهربان است.» (31) بگو: «خدا و پیامبر [او] را اطاعت کنید.» پس اگر رویگردان شدند، قطعاً خداوند کافران را دوست ندارد. (32) ...

 






تاریخ : یکشنبه 94/11/11 | 6:59 عصر | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()

یادداشت آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص پدیده تکفیر در امت اسلامی به شرح زیر است:
در عصر و زمانه ای به سر می­‌بریم که وهابیت متعصب و تندرو، همه مسلمین جهان، جز خود را تکفیر کرده و مشرک مى‏ شمارند،[1] پدیده ای شوم که منبعث از جهل و بى خبرى و برداشت­ هاى نادرست آموزه­ های تکفیری از مولفه ­هایی همچون توحید، شرک، شفاعت و عبادت و... در امت اسلامی است که باعث خون ریزى‏ هاى فراوان شده است.[2]
بی شک جمود در اندیشه و خشونت در سخن و عمل از بارزترین ویژگى‏ هاى پدید? تکفیر است،[3] لذا نه تنها مروجان اندیشه ­های تکفیری از بحث‏ هاى منطقى و عقلى گریزانند بلکه در جهان اسلام آن قدر خشونت آفریدند که تمام دنیا از آن‏ها بیزار شدند و ترسیم بسیار زشتى از اسلام در جهان ارائه کردند که براى زدودن آثار و تبعات آن باید سال‏ها تلاش نمود.[4]
چیستی مفهوم تکفیر
در وهل? نخست باید گفت تکفیر(کسى را کافر دانستن) یک حکم شرعى است که باید معیارش از سوى خدا و رسول او تعیین گردد،[5] بنابراین چون باید حکم به کفر از سوى خدا و رسولش صادر گردد[6] لذا جایز نیست کسى را تکفیر کنیم مگر این که دلیل روشنى از کتاب و سنت بر کفر او گواهى دهد، و گمان و احتمال هرگز کافى نیست، زیرا احکام سنگینى بر این حکم بار مى‏ شود.[7] از این رو پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله همگان را از تکفیر کسى که واقعا کافر نیست، بر حذر داشت.[8]
ضرورت مواجه? علمی با فتن? تکفیر
بی تردید باید این پرسش کلیدی را مطرح نمود که به راستی تکفیر لجام ‏گسیخته که سبب هرج و مرج حتى در جهان اسلام شده است، از کجا سرچشمه مى‏ گیرد؟!،[9] به راستی خواستگاه فتنه تکفیر و عوامل بسط و گسترش آن و راهکارهای مقابله با آن و محو و نابودی کامل مکتب التقاطی تکفیر در گرو چیست؟ بی شک هر کدام درخور بحث و دقت است، و به یقین برنامه ‏هاى سیاسى و نظامى، به‏ تنهایى براى دفع این فتنه ‏ها کارساز نیست هرچند صادقانه باشد.[10]
فقدان معرفت در فتن? تکفیر نسبت به آموزه­‌های قرآنی
هم چنین در تبیین چیستی پدید? شوم تکفیر باید گفت؛ خطر تکفیری ­ها ناشی از تفکر و مکتب انحرافی است[11] که یکی از خطرناک ترین فتن? تکفیری ­ها و افراطیون را می ­توان در گروهی تروریستی به نام داعش و امثال آن جسجو نمود،[12] لیکن نخستین دلیل شکل‌گیری این جریان‌های خطرناک ناآشنایی با کتاب و سنت است؛ آنها برداشت های اشتباهی از آیات قرآن درباره توحید شفاعت توسل بدعت و غیره دارند که همین برداشت‌ های نادرست و غلط موجب ترویج پدید? شوم تکفیر در جهان اسلام می­ گردد.[13]
انحراف بزرگ تکفیری‌ها در تفسیر شرک و ایمان
از جمله مسائل مهم و کلیدی در فتن? تکفیر می ­توان به شاخصه­ های مربوط به کفر و ایمان اشاره نمود. گروه ­های تکفیری در فهم حقیقت امورى که انسان را از دایره اسلام خارج مى ‏کند، راه خطا پیموده ‏اند تا آنجا که هر کس را که با آنها مخالف است تکفیر مى‏ کنند به‏ حدى‏ که‏ تمام‏ مسلمانان‏ روى زمین را جز عده کمى کافر مى ‏شمرند!!»[14]
آنها برخی آیات را برای تکفیر همه مسلمانان مورد استناد قرار می دهند و می گویند هر کسی که یا علی(علیه السلام) و یا رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ گوید و شفاعت می خواهد مشرک است، بنابراین خون و عرض و ناموس او مباح است و قائلان به تکفیر هیچ تفاوتی بین افراد کنونی و جاهلیت صدر اسلام قرار نمی دهند، بلکه افرادی که امروز هستند را بدتر از مشرکان زمان جاهلیت می دانند و این در حالی است که مفهوم شرک و ایمان در آیات قرآنی واضح است.[15]
هم چنین در تشریح این مسأله می ­توان به معجزه­ هایی که خداوند به حضرت عیسی(علیه السلام) نسبت داده است، اشاره نمود؛ شفای کور مادرزاد، زنده کردن مردگان، آفریدن شبیه پرندگان و نفس روح در آنها و خبر دادن در مورد غیب به اذن خداوند انجام می گیرد. به راستی آیا اینها شرک است و مسیح مشرک بود؟!.[16]
و یا مفهوم تبرک جستن به آثار رسول خدا صلى الله علیه و آله که هیچ ارتباطى به مسأله شرک ندارد، زیرا موارد زیادى از روایات و اقوال علما در جواز تبرک به بوسیدن دست پیامبر، تبرک به ظرفى که از آن آب مى‏ نوشید، تبرک به خانه آن حضرت، تبرک به منبر و قبر شریف آن بزرگوار و تبرک به آثار صالحین و انبیاى پیشین، آنگونه که مدارک معتبر از کتب معروف اهل سنت در این مسأله وجود داد جایى براى تردید باقى نمى‏ گذارد.[17]
تکفیری­ ها و برداشت گزینشی از قرآن
گفنی است تئوری التقاطی تکفیر در به کارگیری روش ایمانی به برخی آیات قرآن و کفران برخی آیات دیگر به نوب? خود منشأ بسیاری از مشکلات کنونی است و جهان اسلام را دچار صدمات زیادی کرده است.[18]
متأسفانه قائلان به تکفیر، تنها بخشی از آیات قرآن کریم که موافق نظرات خودشان است را انتخاب کرده و آیات دیگر را که مخالف نظر آنهاست را توجهی نمی‌ کنند، در حالی که ما باید به همه آیات الهی ایمان بیاوریم و به آنها عمل کنیم.[19]
خود مفسری و همه مفسری؛ شاخصه ای اسفناک در مکتب تکفیر
بی شک استبداد رأی، خود مفسری و همه مفسری از جمله انحراف های آشکار در تئوری ظالمان? تکفیر است، به این معنا که تکفیری‌ ها عملا درک کتاب و سنت را به انحصار خود درآورند و می گویند مفهوم شرک و ایمان و توسل و بدعت همان چیزی است که ما اعلام می‌کنیم و همه مسلمان‌ها باید مطیع ما باشند و هر کسی که تمرد کند مستحق قتل خواهد بود. آنها مخالفان نظر خود، حتی علمای سلف را نیز کافر می پندارند.[20]
لذا ما با درد بسیار اعلام می کنیم آنها از کتاب و سنت جز اندکی را درک نکردند به دلیل آنکه نزد علمای راستین اسلام درس نیاموختند و قرآن و سنت نبوی را به نحو خطا تفسیر می کنند از این رو آنها هرگز نخواهند توانست همه علوم اسلامی را داشته باشند، بلکه در یک جمله باید گفت؛ مکتب تکفیر بر خلاف عقل، نص و صریح قرآن است.[21]
سخن آخر
در خاتمه باید گفت برخلاف عقیده باطل تکفیر، در اسلام اموال و اعراض و نفوس مسلمین محترم است و به هیچ کس اجازه تجاوز به حریم مردم داده نشده است، و از آخرین امورى که پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در خطبه حجه الوداع به همه مسلمانان ابلاغ کرد این بود که فرمود: خون‏ ها و اموال و اعراض و ناموس شما بر یکدیگر محترم است مانند احترام (روز عید قربان) و احترام ماه های (حرام) و احترام سرزمین مقدس (مکه).[22]
لذا با شعار «لا التکفیر؛ و لا الإرهاب؛ نه تکفیر کردن دیگران و نه ترور» و تقویت مقاومت در برابر توطئه های گروه های تکفیری می­ توان به بحران موجود خاتمه داد.[23]
از این رو یقیناً باید ریشه‎های تکفیر به صورت علمی از میان برود،[24] هم چنین در سوی دیگر به مجاهدان و رزمندگان عرص? نبرد علیه گروه های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه و یمن...می­ گوییم: شما در جبهه های نظامی و ما نیز در جبهه علمی و فکری دست در دست هم داده‎ایم تا ریشه تکفیر را بزنیم.[25]
بنابراین باید علماى بزرگ اسلام ریشه های این تفکر نادرست را با منطق صحیح قطع کنند و جوانان را از جذب به سوى آن باز دارند[26]که برگزاری کنگره جهانى با عنوان «خطر جریان‏هاى افراطى و تکفیرى در دنیای امروز و مسئولیت علماى جهان اسلام» می­ تواند موجبات آگاهى عموم مسلمین و خاموشی فتن? شوم تکفیر و ارائ? راهکاری کلیدی برای مبارزه و مقابله با تکفیری ها در جهان اسلام را فراهم نماید.[27]


پی نوشت‌ها:
[1] وهابیت بر سر دو راهى ؛ ص9.
[2] مشکات هدایت ؛ ص198.
[3] وهابیت بر سر دو راهى ؛ ص9.
[4] همان.
[5] وهابیت بر سر دو راهى ؛ ص174.
[6] همان.
[7] وهابیت بر سر دو راهى، ص: 175.
[8] همان.
[9] وهابیت بر سر دو راهى ؛ ص148.
[10] بیانات آیت الله مکارم شیرازی در «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام»، 1393/09/03.
[11] بیانات آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر اوقاف اردن 1394/10/03.
[12] بیانات آیت الله مکارم شیرازی در «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» 1393/09/02.
[13] بیانات آیت الله مکارم شیرازی در آیین آغاز به کار رسمی دبیرخانه «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام».
[14] وهابیت بر سر دو راهى، ص: 131.
[15] بیانات آیت الله مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام»، 1393/09/02.
[16] همان.
[17] وهابیت بر سر دو راهى ؛ ص132.
[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام»، 1393/09/02.
[19] همان.
[20] همان.
[21] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی،درس خارج فقه ،مسجد اعظم قم، 1394/0/26.
[22] وهابیت بر سر دو راهى ؛ ص177.
[23] وهابیت بر سر دو راهى، ص: 148.
[24] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار شیخ اکرم الکعبی دبیر کل مقاومت اسلامی نجباء، 1394/10/16.
[25] همان.
[26] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام»، 1393/09/02.
[27] همان.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان





تاریخ : پنج شنبه 94/11/8 | 5:34 عصر | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()

 

 

 

حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: غیبت بر چهار وجه است، اول غیبتی که به کفر منجر می‌شود، دوم به نفاق می‌انجامد، سوم به گناه و معصیت کشیده می‌شود و نوع چهارم غیبت مباح و جایز است!
اما غیبتی که به کفر منجر می‌شود، آن است که کسی غیبت مسلمانی را می‌کند، اگر به او گفته شود برای چه غیبت می‌کنی؟ می‌گوید: این غیبت نیست! و این نوع از غیبت کفر است چرا که غیبت حرام الهی و از گناهان کبیره شمرده می‌شود و این شخص آن را مرتبک شده و حلال می‌شمارد.
اما غیبتی که به نفاق می‌انجامد، آن است که کسی غیبت مسلمانی را بکند و نام او را نبرد، در حالیکه شنوندگان او را می‌شناسند و اما غیبتی که گناه و معصیت است، آن است که کسی مسلمانی را به چیزی غیبت کند که هر گاه آن شخص غیبت شنونده آنرا بشنود و به گوشش برسد ناراحت شود.
اما غیبتی که مباح و جایز است، غیبت امیر و حاکم فاسق ستمگر و شخص گنهکار بوده که علناً گناه می‌کند و حرمت خود و احکام الهی را نگه نمی‌دارد.
منابع:
1-امالی طوسی ص 405
2-وسائل الشیعه ج 16 ص 169
3- مواعظ العددیه ص 158، الفصل الثانی من الباب الرابع
4-آموزه‌های اخلاقی در کلام معصومین (ع) نوشته آیت الله مهدی مهدوی

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان





تاریخ : پنج شنبه 94/11/8 | 5:26 عصر | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()






تاریخ : سه شنبه 94/11/6 | 12:0 عصر | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.