سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به گزارش باشگاه خبرنگاران پس از آنکه جک ویلشر آتش زیر خاکستر سیگاریهای فوتبالی را با عمل خود شعلهور کرد، بسیاری از سایتها و روزنامههای مختلف در جهان فهرستهایی از فوتبالیستهای سیگاری را ارئه کردند. این فهرستها شامل بازیکنان و البته مربیان سیگاری تاریخ فوتبال میشدند.

با برگرفتن از تمامی فهرستهای مهم منتشر شده، برخی از بزرگترین ستارگان سیگاری عالم فوتبال را نام میبریم.

 فابیان بارتز

سنگربان ملیپوش تیمهای مارسی و منچستریونایتد از آن دست سیگاریهای حرفهای بود که نظیرش کمتر در دنیای فوتبال پیدا شده است. نقل شده یک بار پس از بازی تیمهای منچستریونایتد و ساوتهمپتون در سال2003، گوردون استراچان، سرمربی اسکاتلندی ساوتهمپتون که تیمش بازی را واگذار کرده بود با ناراحتی وارد دفترش در ورزشگاه شد و با کمال تعجب تهسیگار و خاکستری را دید که نشان میداد کسی در دفتر «سیگارممنوعاش» دخانیات مصرف کرده است. این شخص کسی نبود جز فابیان بارتز سنگربان یونایتد که پس از مصدومیت در نیمه دوم تعویض شد و یک راست آمده بود در دفتر مربی ساوتهمپتون و آنجا ضمن دود کردن سیگار بازی را تماشا کرده بود!

 دیوید جیمز


دیود جیمز

سنگربان پیشین تیم ملی انگلستان در سال2008 و درحالی که هنوز عضو سهشیرها بود و در پورتسموث بازی میکرد در یادداشتی که در ستون یکی از روزنامههای انگلیسی به چاپ رسیده بود اعتراف کرد که به مدت 15سال روزی یک پاکت سیگار میکشیده است! او نوشته بود که پس از تمرین، پیش از مسابقه و حتی در رختکن سیگار میکشیده است.

 جکی چارلتون

ستاره دهه1960 تیم ملی انگلستان که توانست به همراه این تیم به عنوان قهرمانی جام جهانی نیز دست یابد، یک سیگاری تمامعیار بود. عکسهایی از او منتشر شده که جکی چارلتون را در حال استعمال دخانیات در تمرینات لیدزیونایتد نشان میدهد. او پس از بازی سرمربی تیم ملی ایرلند شد و ایرلندیها به همراه جکی چارلتون بهترین نتایج تاریخ فوتبال خود را به دست آوردند.

 جانلوکا ویالی

ستاره بزرگ فوتبال ایتالیا که بازی در تیمهای یوونتوس، سمپدوریا و چلسی را تجربه کرده بود را نیز باید در زمره سیگارکشان حرفهای مستطیل سبز دانست. او در دوران بازی یک سیگاری تمامعیار بود و این رفتار ناپسند را در دوران مربیگری نیز ادامه داد. ویالی در کارنامه خود 60بازی ملی را هم به ثبت رسانده است.

 ماریو بالوتلی

روبرتو منچینی سرمربی پیشین منچسترسیتی درباره سوپرماریو و داستان سیگار کشیدناش گفت: «فکر نمیکنم ماریو زیاد سیگار بکشد؛ فوقِ فوقاش روزی5 یا 6نخ! به او گفتهام که من مخالف سیگار کشیدن هستم و او نیز باید این عادت زشت را ترک کند. برای همین است که پسرم سیگار نمیکشد. اما من پدر ماریو نیستم و نمیتوانم به شدت با او برخورد کنم. شاید اگر او پسر من بود با لگد مجبورش میکردم سیگار را ترک کند!»

 وین رونی

ماجراهای خلافکاری وین رونی مدتها نقل محافل فوتبالی انگلستان بود. او با کارها و رفتارهای غیرمتعارف حسابی خود را بدنام کرد. حالا هم هر وقت نامی از کسانی که رفتارهای غیراخلاقی داشتهاند میآید رونی سرآمد آنها است. به غیر از این نام وین رونی این روزها بار دیگر در فهرست سیگاریها سر زبان افتاده است. بازیکنی که سیگار کشیدن را به صورت یک عادت نمیتواند کنار بگذارد.

 اشلی کول

در روزهای نخستین تعطیلات تابستانی، عکسی منتشر شد که اشلی کول را در حال کشیدن سیگار نشان میداد. این بازیکن در آمریکا که به نوعی وفور سیگار است درحال دود کردن یک نخ شکار عکاسان شد. این داستان میتوانست برای او بسیار گران تمام شود. چرا که ژوزه مورینیو سرمربی چلسی زمانی که در رئالمادرید مربیگری میکرد، فابیو کوئنترائو مدافع پرتغالی تیمش را به دلیل کشیدن سیگار نیمکتنشین کرده بود. با این حال ظاهرا آقای خاص این دفعه را گذشت کرده است.

 مسعود اوزیل

عکاسان روزنامه و مجلات و تصویربرداران شبکههای مختلف تلویزیونی در نقاط مختلف اروپا علاقه خاصی به این دارند که افراد مشهور از جمله ورزشکاران مطرح را در حین تفریح شکار کنند. گویا هیچگونه محدودیتی برای آنها در این زمینه وجود ندارد و گاه مشاهده شده که افراد مشهور چگونه از دست عکاسان و تصویربرداران میگریزند! مسعود اوزیل هافبک ارزنده تیم ملی آلمان و باشگاه آرسنال نیز از این قاعده مستثنی نبود و روزنامه بیلد با شکار او عکسی را منتشر کرد که بینظیر بود. اوزیل و دوستان در یک قایق تفریحی درحال دود کردن یک نخ سیگار بود! اکنون او باید بداند که فناوری این اجازه را به عکاسان میدهد که از فواصل نسبتا زیاد به آسانی عکس آنها را بگیرد.

  کریستیانو رونالدو

ستاره پرتغالی رئالمادرید میگوید از سیگار کشیدن متنفر است و هیچگاه علاقهای به این کار نداشته است. با این حال عکسهایی از او در فضای مجازی منتشر شد که کریس را سیگار به لب نشان میدهد. البته خود او واکنش خاصی به آن نشان نداد و برخیها نیز این عکسها را تقلبی و دستکاریشده دانستند. با این حال شواهدی نیز وجود دارد که میگوید، CR7گاهی اوقات لب به سیگار میزند.

 سسار لوئیس منوتی

این مربی بزرگ عادت داشت پشت به پشت سیگار بکشد. تصاویر تلویزیونی وقتی او را نشان میداد، در کنار نیمکت تیم ملی آرژانتین ایستاده و پکی به سیگار میزد. با تاکتیکهای ناب او بود که آرژانتین توانست برای نخستینبار در جام جهانی1978 قهرمان شود. منوتی معروف به الفلاکو (لاغر) بود؛ زیرا میگفتند او چیزی نمیخورد و به جایش سیگار میکشد!

 ریکاردو لاوولپه

به خاطر سیگاری بودن بارها مورد انتقاد قرار گرفت، اما او ولکن این عادت بد نبود. در نخستین بازی تیم ملی مکزیک در جام جهانی2006 که مقابل ایران برگزار شد، لاوولپه سیگار کشیدن را ادامه داد. فیفا به خاطر این کار به او اخطاری جدی داد و لاوولپه نیز در پاسخ گفت: «ترجیح میدهم فوتبال را کنار بگذارم تا سیگار را.» البته این مربی در جام جهانی2006 به شدت مورد انتقاد نیز قرار داشت و نتایج ضعیف مکزیک در این رقابتها که تنها پیروزی بر ایران، 2تساوی مقابل پرتغال و آنگولا و در نهایت شکست و حذف مقابل آرژانتین بود، خیلی زود باعث اخراج لاوولپه شد.

 مارچلو لیپی

عکسهای زیادی از مارچلو لیپی با سیگار برگ منتشر شده است. پس از قهرمانی تیم ملی ایتالیا در جام جهانی2006 تصاویری از مارچلو لیپی سرمربی آتزوری منتشر شد که او را در حال کشیدن سیگار نشان میداد. از نگاه بسیاری از کارشناسان شاخصههای لیپی در 3چیز خلاصه میشد: عینک، موهای خاکستری و سیگار! مسئولان همواره از او میخواستند که به هنگام بازیهای خارج از خانه ایتالیا سیگار نکشد و این موضوع به گفته خود لیپی برایش تعجبآور بود! به نظر میرسد مربیگری تیم فوتبال اورگراند چین این فرصت را به لیپی داده باشد که راحتتر و بیشتر سیگار بکشد!

 یوهان کرویف

دندانهای زرد نشان میداد که کرویف یک سیگاری تمامعیار است. با اینکه در زمین خوب میدوید، اما سیگار بلای جانش بود. این عادت بد هیچگاه در دوران بازی ترک نشد. او روزانه یک پاکت سیگار میکشید و این استعمال دخانیات را با خود تا دوران مربیگری ادامه داد تا اینکه مشکلات قلبی باعث شد تا اطبا از او بخواهند یا سیگار را ترک کند یا زندگی را! از این به بعد بود که کرویف با یک آبنبات در کنار نیمکت مربیگری میایستاد و دیگر سیگار نمیکشید.

 زدنیک زمان

یکی از سیگاریترین مربیان تاریخ فوتبال زدنیک زمان سرمربی اهل جمهوری چک است که به هنگام مربیگری در سریA سعی میکرد به گونهای با بازیکنانش صحبت کند که دندانهایش معلوم نشود! او عادت داشت پشت به پشت سیگار بکشد و موضوع ممنوعیت استعمال دخانیات در میادین ورزشی کارش را سخت کرده بود.

 سام آلاردایس

با اینکه نمیتواند در کنار نیمکت سیگار روشن کند، اما در رختکن و دیگر جاهایی که امکان کشیدن سیگار باشد، سام آلاردایس استفاده میبرد. آلاردایس معمولا روزی یک پاکت سیگار میکشد و خودش هم میداند که دیر یا زود او را مجبور خواهند کرد تا این سم مهلک را برای همیشه کنار بگذارد.

 اسلاون بیلیچ

سرمربی تیم ملی کرواسی از دوران بازی عادت به کشیدن سیگار داشت. او همیشه پیش از بازی سیگار میکشید و این موضوع را همبازی سابقش در وستهامیونایتد فاش کرد. فرانک لمپارد ستاره چلسی زمانی که با بیلیچ در وستهام همبازی بود، بارها این بازیکن کروات را دیده بود که چگونه پس از تمرین و پیش از مسابقات سیگار میکشد. با این حال اعتراف هم کرده بود که این بازیکن هرگز در زمین کم نمیآورده است! بیلیچ هماکنون به عنوان سرمربی تیم ملی کرواسی به راهش در امر کشیدن سیگار ادامه میدهد و معلوم نیست که چه زمان این ماده کار دستاش بدهد.

 لیونل مسی

2سال پیش عکسی از لیونل مسی و دوستانش منتشر شد که ستاره آرژانتینی را در حال کشیدن سیگار بر روی یک قایق تفریحی نشان میداد. البته نمیشود گفت صرف دود کردن یک نخ سیگار کسی را سیگاری نشان میدهد، اما باید پذیرفت که یک سوپراستار مانند مسی که الگوی بسیاری از کودکان دنیا است نباید چنین عکسی داشته باشد! به هرحال دیدن عکس بهترین بازیکن جهان سیگار به لب نمیتواند صحنه خوبی برای آدم تداعی کند./همشهری تماشاگر






تاریخ : چهارشنبه 92/8/8 | 9:34 صبح | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.