سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/6/26/1541380_298.jpg

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به مضرات مصرف چای گفت:‌ برای کاهش اثر منفی چای بر از بین بردن آهن مورد نیاز بدن، مصرف آبلیمو به همراه آن توصیه می‌شود .

مصطفی رنجبر با بیان اینکه نوشیدن چای از عادات روزمره ایرانیان است، اظهار کرد: مصرف چای تا حد زیادی آهن بدن را کاهش می‌دهد که از این حیث بسیار مضر است.

کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی یاسوج افزود: از طرفی مصرف قند به همراه چای نیز عواقب سوء زیادی چون دریافت کالری اضافه، تخریب دندان‌ها و اضافه وزن را به دنبال دارد.

وی با هشدار به کارمندان ادامه داد: متأسفانه گاهی برخی از افراد مانند کارمندان که چای بیشتری در طول روز مصرف می‌کنند، حواسشان به اضافه دریافت کالری از طریق خوردن قند و شکر بیش از اندازه نیست در حالی که دلیل اضافه وزن این کارکنان به همین موضوع بر می‌گردد.

ویتامین c  موجود در آبلیمو جلوی کاهش آهن بدن را می‌گیرد

وی با بیان اینکه برای کاهش اثرات منفی چای بر آهن بدن مصرف آب‌لیمو همراه چای توصیه می‌شود، ادامه داد: آبلیمو با داشتن ویتامین C  می‌تواند اثر کاهشی چای بر آهن بدن را کم کند.

 رنجبر ابراز داشت: مصرف چای همراه آب‌لیموی تازه نه ‌تنها اشکالی ندارد بلکه عادت غذایی بسیار خوبی هم محسوب می‌شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: به طور کلی ترکیب پلی فنول‌های موجود در چای که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی هم دارند با آب‌لیموی تازه می‌تواند ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی پرمصرف را بالاتر ببرد.

وی توضیح داد: عادت به نوشیدن چای و آب‌لیمو که یکی از بهترین عادت‌های غذایی است، از گذشته‌های دور در میان ایرانیان رواج داشته و معمولاً ایرانی‌ها در فصل‌های سرد سال که لیموترش تازه به وفور در دسترس بود، علاقه بیشتری به نوشیدن چای و آب‌لیمو نشان می‌دادند.

آبلیمو را در چای سرد بریزید نه چای داغ

رنجبر با اشاره به روش صحیح مصرف آبلیمو و چای، تأکید کرد: البته باید حواسمان باشد که آب‌لیمو زمانی به چای اضافه شود که چای کاملا" خنک شده باشد تا ویتامین C موجود در آب‌لیمو در اثر گرمای بالای چای تخریب نشود و از بین نرود.

وی گفت: طعم چای با افزودن کمی آب‌لیمو شکسته می‌شود و به همین دلیل هم حس خوشایندی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که در چنین مواردی، ممکن است افراد علاقه‌مند به چای و آب‌لیمو، نیاز بیشتری برای خوردن خوراکی‌های شیرینی مانند قند، شکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها با این نوشیدنی در خود حس کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف زیاد آبلیمو و چای را موجب افزایش مصرف قند و شیرینی‌جات دانست و خاطرنشان کرد: با این حساب اگر قرار باشد ارزش تغذیه‌ای چای را با آب‌لیمو افزایش دهید و از آن طرف طعم جدید آن را با مصرف تعداد بیشتری قند یا مقدار بیشتری شکر بپسندید، به هیچ‌وجه نوشیدن چای و آب‌لیمو به این صورت توصیه نمی‌شود.

رنجبر یادآور شد: مصرف قند فراوان، حتی با نوشیدنی‌های مفید و پرخاصیت  نیز بهداشت دهان و دندان را به خطرمی‌اندازد و موجب ابتلا به چاقی در طول زمان خواهد شد.

وی تأکید کرد: در هر صورت مصرف آب‌لیمو به همراه چای به منظور افزایش ارزش غذایی چای بوده و اگر قرار باشد به قیمت مصرف قند بیشتر، این کار را بکنیم، بهتر است که قید نوشیدن این نوع چای را بزنیم.

با ترویج طب سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد، مصرف دم‌نوش‌های گیاهی تا حدی جایگزین چای سیاه( چای معمولی) شده است؛ در طب سنتی به جز خواص ضدعفونی کننده‌گی، خواص دیگری برای چای مطرح نشده است.

باشگاه خبر نگاران






تاریخ : یکشنبه 92/10/22 | 12:57 عصر | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.