سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

افچنگ، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی ایران. این روستا در دل چند کوه قرار گرفته و احتمالا به همین سبب به آن افچنگ (تغییر یافته هفت چنگ) گفته می شود. اهالی این روستا عمدتا از سه دسته افچنگی، طالبی، و یزدانی هستند. طالبی ها از نسل فردی به نام طالب هستند و یزدانی ها گفته می شود مهاجرانی از شهر یزد بوده اند که سالها پیش به سبب خشکسالی از آن شهر کوچ کرده و در این روستا ساکن شده اند.

استراحتگاه بابا افچنگی در حومه این روستا قرار دارد. از مکانهای طبیعی دیگر این روستا می توان به

صحرای ده و سرسو و"بینی " و "محله دیر" و "رودخانه " و "مقمبر" و "گزندر" و "دره چنار" و "شر به شر" و "میردره" و "کرعماد" و "اقل سنگی" و "کینه در" و "پی زرد" و "جهنیاو" و "زیرآو" و "گاوزینب" و "حجب" و "چشمه نرگس" و "زرینی" و "میهدره (میان دره)" و "گوشه منعم(بشی معلم)" و "پس سیو" و "کلته گو" و ...

اشاره کرد. همچنین به طور سنتی همه ساله در ایام نوروز در این روستا مسابقات ورزشی ازجمله:فوتبال و کشتی محلی بین جوانان روستا برگزار می شود.

افچنگ از قدمت تاریخی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

افچنگ:

دهی است از دهستان طبس از بخش صفی آباد شهرستان سبزوار. محلی کوهستانی و سردسیر است و 1720 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و قنات تامین میشود و محصول آن غلات ، پنبه ، زیره ، میوه و ابریشم و شغل اهالی زراعت است و راه مالرو و چند باب دکان دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9). از دهات طبس است . (از تاریخ بیهقی ص 36)

اینم یه عکس کاملا زیبا از افچنگ

(افچنگ،بهمن 91،قبل از اعزام)

*علی اکبر علیگبرو*

 


 

** هواشناسی روستای افچنگ  (کلیک کنید)

 

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 92/9/4 | 10:5 صبح | نویسنده : علی اکبر حق پسند | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.